تاریخ انتشار: شنبه 1401/11/15 - 22:15
کد خبر: 460277

حواشی روز چهارم جشنواره فیلم فجر؛

به نام خدای تنها/ باران کوثری چرا گریه نمی‌کنی؟

به نام خدای تنها/ باران کوثری چرا گریه نمی‌کنی؟

سید رضا محقق تهیه کننده فیلم سینمایی چرا گریه نمی کنی؟ گفت: مشغول تهیه «شهر خاموش بودم» که باران کوثری پیشنهاد این فیلم را داد با کارگردانش قرار گذاشتم و قرار شد این فیلم را تولید کنم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوازدهم بهمن ماه سال 1361 بود که اولین جشنواره فیلم فجر در کشور آغاز به کار کرد، جشنواره ای که با وجود فراز و نشیب های بسیار در طی سالیان محتلف از جمله دوران دفاع مقدس تواسنته است حیات خود را ادامه دهد و تبدیل به یکی از مهمترین و اثر گذار ترین رویداد های حوزه هنر و سینما در سطح داخلی و بین المللی باشد.

امسال نیز پس از مدتی انتظار شاهد افتتاحیه چهل یکمین جشنواره فیلم فجر که هرساله همزمان با سالروز ورود امام خمینی( ره ) به ایران برگزار می‌شود بودیم. این جشنواره که مهمترین رویداد سینمایی کشور است از سال ۱۳۶۱ تاکنون در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود. جشنواره فیلم فجرتوسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. از سال ۱۳۷۴ جشنواره بعد بین‌المللی نیز یافت و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان تاکنون پرداخته است.

در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت کنندگان برای کسب جایزه مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند علاوه بر جایزه سیمرغ بلورین، دیپلم افتخار و لوح زرین نیز از جوایز این جشنواره محسوب می‌شود. طی سالیان اخیر مسابقه‌های سینمای مستند، فیلم کوتاه و مسابقه مواد تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی نیز به بخش‌های سینمای ایران اضافه شده‌است. در ابتدای جشنواره، آیین بزرگداشت یک هنرمند برگزار می‌شود و در انتها هم جوایز ویژه و مردمی به فیلم انتخاب شده با رای مردم داده می‌شود. در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌الملل جشنواره، جدا شده و به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

امسال علی رغم تحریم جشنواره از سوی برخی هنرمندان و التهاباتی که برخی از اهالی هنر و سینما به آن دامن زدند جشنواره مثل همیشه پرشور و با استقبال زیادی از اهالی هنر در حال برگزاری است. از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» قصد دارد تا در سری گزارشات ویژه « جشنواره فجر امسال » اخبار و حواشی روزانه مربوط به این رویداد را بررسی نماید. در ادامه ضمن معرفی فیلم ها به مهمترین حواشی و اخبار مربوط به روز چهارم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر خواهیم پرداخت.

جشنواره امسال در پردیس ملت کلید خورد و امسال بر خلاف 2 دوره گذشته که کرونا بر فضای سینمایی کشور سایه افکنده بود شاهد حضور مردم در سالن های سینما هستیم.

چهارمین روز این جشنواره با اکران سه فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟»، «بچه زرنگ» و «هوک» همراه بود، در سانس اول فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی نمایش نمایش داده شد. این فیلم دومین اثر رضا محقق به عنوان تهیه‌کننده در این دوره از جشنواره است.

«چرا گریه نمی‌کنی؟» دومین فیلم علیرضا معتمدی پس از فیلم سینمایی «رضا» است که علیرضا معتمدی، فرشته حسینی، باران کوثری، هانیه توسلی، علی مصفا، مانی حقیقی، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در سانس دوم سینمای رسانه فیلم سینمایی «بچه زرنگ» اکران خواهد شد که تنها انیمیشن حاضر در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید. هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمد جواد جنتی کارگردانان این فیلم سینمایی هستند و هادی جعفری تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

جواد پزشکیان، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، ژرژ پطروسی، مینا قیاسپور، مریم رادپور، تورج نصر، اردشیر منظم، مهسا عرفانی، ابراهیم شفیعی، نازنین یاری، علیرضا دیباج، متانت اسماعیلی و پویا فهیمی صداپیشگی شخصیت‌های این انیمیشن را بر عهده دارند.

در سانس سوم و بخش پایانی جشنواره امروز فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور اکران شد.

امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در ادامه مهمترین اخبار و حواشی چهارمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را می‌خوانید:

سرهنگ ثریا؛ اولین فیلم بلند سینمایی لیلی عاج

 «سرهنگ ثریا» اولین فیلم بلند سینمایی به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج، تنها بانوی کارگردان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، است. در این فیلم ژاله صامتی در نقش ثریا، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی و شهروز آقایی­پور ایفای نقش می‌­کنند. تهیه ­کننده­ سرهنگ ثریا جلیل شعبانی است که پیش از این فیلم مهمِ منصور را در کارنامه­ کاری خود دارد.

نام کمال تبریزی در مقام مشاور کارگردان به اهمیت فیلم افزوده‌­است. این فیلم به عنوان تازه‌­ترین محصول سازمان هنری رسانه‌­ای اوج، از زاویه‌­ای متفاوت به حضور منافقین در پادگان اشرف پرداخته‌­است.

فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» روایت رنج خانواده‌هایی است که بعد از سقوط صدام، به مقر قرارگاه اشرف رفته‌­اند تا فرزندشان را که سال‌هاست ندیده‌­اند ملاقات کنند، اما جز درد چیزی نصیبشان نمی‌­شود.

ثریا، به یاد شخصیت واقعی ثریا عبداللهی، مادر امیر اصلان­ حسن­زاده یکی از اعضای سازمان، مادری است که طبق شعار فیلم معتقد است این راه با گریه باز نمی‌­شود و سعی دارد با هدایت و رهبری دیگر خانواده‌­ها کاری انجام دهد. ( جزئیات بیشتر )

عطرآلود؛ داستان زندگی علی رزاقی

فیلم سینمایی «عطرآلود» با بازی مصطفی زمانی و هدی زین‌­العابدین، تازه‌­ترین اثر هادی مقدم‌­دوست است. او پس از تجربه­ موفق «سر به مهر» و همینطور یک اپیزود از فیلم هیهات حالا «عطرآلود» را به جشنواره­ فجر رسانده است. مقدم‌­دوست که پیش­تر در چندین فیلم و سریال به عنوان نویسنده در کنار حمید نعمت‌­الله بوده­، بر خلاف دو اثر قبلی که هم نویسنده و هم کارگردان بوده، نویسنده «عطرآلود» نیست و فقط در جایگاه کارگردان نشسته است.

حسین حسنی(از نویسندگان فیلم‌­های مرد بازنده و درخت گردو) نویسندگی عطرآلود و یوسف منصوری(تهیه ­کننده برنامه­ ماه من) تهیه­‌کنندگی آن را به عهده داشته‌­اند.

«عطرآلود» داستان زندگی علی رزاقی است که از کودکی استعداد عجیبی در ترکیب رایحه‌­ها داشته و دوست دارد روزی عطر منحصر به فرد خودش را بسازد. او و همسرش، عاطفه، هرروز برای فرزند آینده‌­شان که هنوز وجود ندارد فیلم ضبط می‌­کنند تا بعدا به او نشان دهند. همه ­چیز خوبست تا اینکه یک اتفاق روال زندگی علی و عاطفه را که حالا باردار است، به چالش می‌­کشد.

«عطرآلود» قصه­ ترس است. ترس علی از مرگ، ترس از عذاب وجدان بابت انجام کاری که می‌­داند اشتباه بوده. ترس از یتیم شدن فرزند هنوز به دنیا نیامده‌­اش، ترس از کارهای نکرده و عطرهای نساخته.

*کاراکترهایی که شخصیت نشدند

در نگاه اول حال معنوی و درونی اثر و قاب­‌بندی‌­ها و بعضی المان‌­های تکرار شونده(مانند وجود دختر نابینا و الهام بخشی او در هر دو فیلم) مخاطب را به یاد «سر به مهر» می­‌اندازد.

اما «عطرآلود» به هیچ عنوان انسجام سر به مهر را نداشته و از فقدان یک فیلمنامه­ منسجم رنج می‌­برد. علی یک شخصیت چندپاره است که به شمایل یک کاراکتر واحد و یکپارچه نمی­‌رسد. او استعداد عجیبی در عطرسازی دارد و یک کتاب هم با عنوان همه آنچه که با دماغ می‌­بینی نوشته است. اما کسی او را جدی نمی‌­گیرد. یک دفعه عاشق می‌­شود؛ عشقی که برای مخاطب روشن نیست چگونه ایجاد شده و صرفا بر اساس یک تفاهم عطری بوده‌­است. بیمار می­‌شود ولی شبیه کسی که بیماری سخت دارد رفتار نمی­‌کند؛ نه رنج یک بیمار را دارد و نه انگیزه و شوق بهبود را، نه فریادی نه اشکی نه خشمی.

در واقع بیماری هیچ هیجانی را در او برانگیخته نمی‌­کند جز ترس. با اینکه مشکل ریه دارد در هر زمان که بخواهد سرفه‌­هایش را کنار می­‌گذارد و عطر بو می­‌کند و می‌­سازد. در مقابل شخصیت عاطفه هم درست شکل نگرفته است؛ نه پیشینه و خانواده‌­ای از او می‌­بینیم و نه با روحیاتش آشنا می­‌شویم. فقط و فقط می‌­دانیم که او عاشق بچه است و با دوستانش یک مهدکودک دارد. اول فکر می­‌کنم نیاز مالی دارد اما بعد می­‌بینیم که می‌­تواند برای راه‌انداختن یک مهدکودک سهم بگذارد. او اصلا شبیه زنی که باردار است و همسرش به بیماری سختی دچار شده، رفتار نمی­‌کند، حتی شخصیتش متوکل و مومن ترسیم نشده که آرام بودنش را پای اطمینان قلبی به پروردگار بگذاریم. ( جزئیات بیشتر )

باز شدن پای انیمیشن به جشنواره فجر

در خلاصه داستان فیلم بچه زرنگ آمده است: محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است.

فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور در سانس پایانی روز چهارم چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه اکران خواهد شد.

امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علیرضا جعفری، علی اوسیوند، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی، آرزو تاج‌نیا، سعید رضایی‌کیا و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند. ( جزئیات بیشتر )

حواشی نشست خبری فیلم«چرا گریه نمی‌کنی؟»

در این نشست که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، تهیه کننده فیلم سیدرضا محقق حضور داشت و پاسخگوی اهالی رسانه شد. محقق که پرشور و صمیمانه حرف می‌زد، با اینکه با دختر خردسال خود در سالن نشست حاضر شده بود، اما توانست در ادامه خبرنگاران و اصحاب رسانه را با خود همراه کند.

سیدرضا محقق تهیه کننده این فیلم سینمایی در ابتدای این نشست گفت: به نام خدای تنها، میلاد با سعادت علی (ع) و روز مرد رو تبریک میگم. ابراز همدردی خودم راضی با مردم خوی اعلام می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در روزهای سختی زمستان کمک‌ کنیم که مردم این منطقه در شرایط سخت نباشند.

سید رضا محقق ادامه داد: مشغول تهیه «شهر خاموش بودم» که باران کوثری پیشنهاد این فیلم را داد با کارگردانش قرار گذاشتم و قرار شد این فیلم را تولید کنم. ( جزئیات بیشتر )

برادران داردن و ژست آزادی خواهی

چند روز پیش که خبر انصراف برادران داردن از بخش بین‌المللی جشنواره فجر چهل و یکم منتشر شد متنی برایم فرستاد درباره همین موضوع. متنی در هفت پرده که از یک سو پرده از این انصراف خبرساز برمی‌دارد و از سوی دیگر طرح چند پرسش و گفتگویی است با این دو فیلمساز مطرح دنیا، در ادامه مخاطبان را به خواندان این گزارش دعوت می‌کنم.

*پرده نخست

چند سالی است که جشنواره نمی روم اما به مانند سال های دانشجویی اخبار آن را دقیق دنبال می کنم،نام فیلم های بخش بین الملل می‌آید و خوب آشکار است که با فاصله مهم‌ترین فیلم این بخش برای برادران داردن است. اگر کسی فرم سینمایی را بشناسد نمی‌تواند استادی این دو برادر را در اجرا-جدای آن که با اندیشه هایشان همدل بود یا نبود-انکار کند.(نمونه آن سکانس درخشان فیلم پسر که در آن بازیگر نقش پسر بدون برش در ماشین جایش را عوض می‌کند)خوب اگر قرار بود فیلمی را در جشنواره ببینم، بی‌گمان فیلم آن‌ها است.

*پرده دوم

در اندیشه بودم که این فیلم برادران داردن را کجا نمایش می‌دهند و چگونه می‌توان تماشایش کرد؟ خبری فوری از جنس خبرهای فوری سعودی اینترنشنال می‌رسد که در بیانیه‌ای برادران داردن خواستار نشان ندادن فیلم‌شان در فجر امسال می‌شوند.

به هر روی این یک گزینش است و حق هر کسی که بخواهد یا نخواهد که فیلمش در جایی نشان داده شود یا نه. کمی بعدتر که می‌گردم در رسانه‌های پارسی زبان و غیر پارسی زبان می‌بینم که در سایت رادیو فردا و سایت بی بی سی فارسی هم شدید روی این خبر مانور داده می‌شود.

*پرده سوم

گمان می‌کنید مگر چند درصد مردم ایران و بالاتر از آن مردم آوتار دوست جهان، برادران داردن را می‌شناسند و اگر اتفاقی با یکی از فیلم‌هایشان مواجه شوند، شکیبایی به خرج می‌دهند تا آن را تا انتها بینند؟ که چند جمله از برادران داردن پیرامون علت شرکت نکردن شان و جلوگیری از نمایش فیلم شان در فجر در همان شبه رسانه‌ها گفته می‌شود. خوب هر کسی را دیدگاهی است و غرب هم که سردمدار آزادی بیان و دیدگاه. ( جزئیات بیشتر )

رئیس سازمان سینمایی: جشنواره فیلم فجر شکوهمندانه در حال برگزاری است

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران درباره این دوره از جشنواره گفت: جشنواره فیلم فجر امسال سخت بود؛ اما اکنون می‌بینیم که بسیار باشکوه در حال برگزاری است. برنامه‌ریزی بسیار خوب مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره، تیمی که به همراه دارند، حمایت اهالی سینما و همراهی مردم باعث شده تا پیش‌بینی‌هایی اندکی از دوستان انجام می‌دادند، اشتباه از آب دربیاید. ( جزئیات بیشتر )

حواشی نشست خبری «بچه زرنگ»

نشست خبری انیمیشن «بچه زرنگ» در دومین سانس از چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور محمدجواد جنتی و بهنود نکویی(کارگردانان)، حامد جعفری(تهیه کننده) و علی رمضانی (نویسنده) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

حامد جعفری ابتدای نشست میلاد امام علی (ع) را تبریک گفت و با مردم زلزله زده خوب همدردی کرد و گفت: پروژه انیمیشنی است که در قالب برنامه بلند مدت ساخته شده است. به این نقطه رسیدیم که هر سال برنامه ای برای کودک و نوجوان داشته باشیم. ایده پردازی آن هشت ماه طول کشیده و به دلیل شیوع کرونا وقفه ای داشته و امروز نسخه اولیه به نمایش گذاشته شده است. این پروژه مشترک کانون فکری کودک و نوجوان و پویا است و امیدواریم ادامه پیدا کند تا کانون دوباره پاتوق کودکان باشد. این جمعی که کار را انجام دادند گروه جوانانی هستند که تمام تلاش خود را کردند و ما به نمایندگی از همه عوامل در این نشست حضور داریم و از همه آنان قدردانی می کنم. ( جزئیات بیشتر )

مصطفی محمودی: ما صاحب اصلی جشنواره هستیم

هفتمین دوره جشنواره فیلم فجردر سال 1367 اولین سالی بود که در 17 سالگی توانستم به صورت مستقل و بدون همراهی بزرگترها به تماشای تعدادی از فیلم‌های جشنواره بنشینم. آن هم با بلیت‌های اهدایی یکی از دوستان که دایی‌اش در سینما بروبیایی داشت. از آن سال تاکنون در هر شرایطی تماشاگر جشنواره بوده‌ام و گذشت زمان و دست تقدیر روزگار کاری کرد که از سال 74 به بعد، دیگر نه به‌عنوان تفریح، بلکه به عنوان ضرورت کاری و شغلی و حرفه‌ای و به اجبار همه فیلم‌های جشنواره را دنبال کنم.

در همه این سال‌های پرفراز و نشیب به این واقعیت دست پیدا کرده‌ام که جشنواره‌های فجر چه فیلم باشد، چه تئاتر و موسیقی و تجسمی، متعلق به صاحبان اصلی آن یعنی هنرمندان و مردم است. اگرچه بخش دولتی به‌عنوان متولی برگزاری این جشنواره‌ها شناخته می‌شود اما به‌نظرم صرفا نقش تسهیل کننده یا محدودکننده این رخداد را در ادوار مختلف جشنواره‌های مذکور داشته است. البته در این بین مدیوم سینما به دلیل جذابیت‌های آشکار و پنهانش نقشی اثرگذار را در بین همه جشنواره‌های فجر به خود اختصاص داده و به نوعی ویترین جشنواره‌های فجر در کشور ما بیشتر با «جشنواره فیلم فجر» تزیین می‌شود. ( جزئیات بیشتر )

حواشی نشست خبری فیلم «هوک»

آخرین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر عصر امروز ۱۵ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و با حضور برخی عوامل از جمله بازیگر فیلم،  با اجرای محمدرضا مقدسیان پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

حسین ریگی کارگردان این اثر گفت: وظیفه خود می دانستیم که به درستی  سیستان و بلوچستان را نشان دهیم.

معمولا دوستان که با فیلم اول وارد سینما می شوند معمولا با یک فیلم پرتنش وارد می شوند که دیده شوند.

بازیگر فیلم اضافه کرد: من سه سال رو بحث هوک فکر می کردم.

سیستان مهد بومی این ورزش است اولین مدال طلای دنیا رو دانیال شهبخش آورده است. ابتدا تردید داشتم که فیلم ورزشی و بومی بسازم یا خیر.

محسن آشتیانی پور بازیگر عنوان کرد: از کودکی در کنار پدر تجربه پشت دوربین را داشتم. در عین حال کار با آقای ریگی برایم خیلی ارزشمند بود با هم خیلی صحبت داشتیم. کاراکتر یک چالش بزرگ برایم بود. ( جزئیات بیشتر )

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top